preloader

آموزشگاه رادمان

با آشنایی بیشتر با بردهای الکترونیکی و ویژگی‌ های هریک، می‌ توانید انتخاب مناسبی برای کاربرد مورد نظر خود داشته باشیم.

انواع بردهای الکترونیکی

  • برق و الکترونیک
  • رادمان
  • 183
  • 1402/9/30
انواع بردهای الکترونیکی

انواع بردهای الکترونیکی، قلب تپنده بسیاری از دستگاه‌ های مدرن است. چنین تجهیزاتی از مجموعه‌ ای از اجزای الکترونیکی تشکیل و برای انجام یک کار خاص طراحی شده است. انواع مختلفی از این تجهیزات وجود دارد که شما می‌ توانید با یادگیری و آموزش تعمیر برد به بازار کار وارد شوید.

اگر به تعمیر بردهای الکترونیکی علاقه دارید، باید در مورد انواع مختلف چنین تجهیزاتی و نحوه عملکرد آن‌ ها اطلاعات کافی داشته باشید. تعمیر برد، یک مهارت ارزشمند است که می‌ تواند به شما کمک کند تا مشکلات مربوط به دستگاه‌ های الکترونیکی خود را برطرف کنید. در این مقاله، به معرفی انواع مختلف چنین تجهیزاتی و آموزش برطرف ‎‌‌کردن مشکل آن‌ ها می‌ پردازیم.

انواع بردهای الکترونیکی براساس تعداد لایه

امروز انواع مختلفی از بردهای الکترونیکی طراحی و در محصولات مختلف به‌ کار گرفته شده است. چنین بردهایی را براساس تعداد لایه به‌ کاررفته در آن‌ ها، به انواع مختلف تقسیه‌ بندی می‌ کنند. در ادامه به معرفی و بررسی ویژگی هریک پرداخته‌ ایم:

انواع برد الکترونیکی تک‌ لایه

هدیه رادمان به شما
برای دریافت مشاوره رایگان دوره های فوق تخصصی رادمان، فرم مقابل رو پر کن تا کارشناسان فنی بهترین مسیر آموزشی رو بهت بگن.
در رادمان برای آینده خودتون سرمایه گذاری کنین💎

انواع بردهای الکترونیکی تک‌ لایه، ساده‌ ترین نوع چنین محصولاتی بوده که تنها از یک لایه مس تشکیل شده‌ است. در این نوع برد، قطعات الکترونیکی تنها از یک سمت قابل نصب است و اتصالات بین قطعات از طریق مسیرهای مسی روی سطح آن انجام می‌ شود. بردهای تک‌ لایه معمولاً برای مدارهای ساده و با پیچیدگی کم مانند مدارهای روشنایی، سوئیچینگ و کنترلی استفاده می‌ شود.

از مزایای بردهای تک‌ لایه می‌ توان به سادگی طراحی و ساختار، قیمت کم و وزن سبک اشاره کرد.

برد الکترونیکی 2لایه، مقرون‌ به‌ صرفه و انعطاف‌ پذیر

چنین انواع بردهای الکترونیکی از 2 لایه مس تشکیل شده که توسط یک لایه عایق از هم جدا شده اند. در این نوع برد، قطعات الکترونیکی می‌ تواند از هر 2 سمت آن نصب و اتصالات بین قطعات از طریق مسیرهای مسی روی تمام سطوح این نوع برقرار ‌شود.

بردهای 2لایه معمولاً برای مدارهای پیچیده‌ تر مانند انواع کنترلی، منطقی و مخابراتی استفاده می‌ شود. از مزایای بردهای 2لایه می‌ توان به افزایش تعداد قطعات قابل نصب، کاهش پیچیدگی در طراحی مدار و افزایش قابلیت انعطاف‌ پذیری اشاره کرد.

انواع برد الکترونیکی چندلایه

خیلی از اوقات برای طراحی‌ های پیچیده‌ تر، از چندین برد 2لایه روی هم استفاده می‌ شود. به‌ طور معمول برای طراحی چنین بردهایی، از 4 تا 50 لایه از نمونه‌ های قبلی استفاده می‌ گردد. دقت داشته باشید، اتصال بین آن‌ ها از طریق ورقه عایق و چسب ایجاد خواهد شد.

با استفاده از چنین بردهایی، می‌ توان در ابعاد کوچک‌ تر، طراحی‌ های بسیار پیچیده را انجام داد. با این‌ حال، معمولا دستگاه‌ هایی که از چنین بردی برخوردار می باشد، به‌ دلیل قیمت بالاتر آن، از ارزش بیشتری برخوردار خواهد بود. به همین دلیل، خیلی برای اهداف آموزشی گزینه مناسبی نیست.

انواع برد الکترونیکی براساس جنس و متریال

انواع بردهای الکترونیکی، قلب تپنده بسیاری از دستگاه‌ های مدرن است.

امروز از متریال‌ های مختلف برای تولید و طراحی بردهای الکترونیکی استفاده می‌ شود. هریک از این مواد با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی که دارد، می‌ تواند مزایا و معایبی به ‎همراه داشته باشد. در ادامه 2 نمونه از مهم‌ ترین بردها را بررسی کرده‌ایم:

برد الکترونیکی منعطف

همان‌ طور که از نام این محصولات مشخص است، از مواد و متریال‌ هایی برای طراحی آن‌ ها استفاده می‌ شود تا بتواند در برابر نیروهای خمشی از خود مقاومت خوبی نشان دهد. برای طراحی چنین بردهایی، می‌ توان از تمامی نمونه‌ های یک، 2 و حتی چندلایه استفاده کرد.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که ساخت چنین بردهایی نسبت به سایر نمونه‌ های موجود در بازار به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. همچنین، با توجه به ویژگی‌ های خاص و منحصر‌به‌ فردی که دارد، از قیمت بسیار بالاتری برخوردار خواهد بود.

شاید برایتان سؤال پیش بیاد که از چنین بردهایی در چه دستگاه‌ هایی می‌ توان استفاده کرد. دقت داشته باشید، برخی از محصولات مثل دست بند‌های الکترونیک نیاز دارد به دور دست پیچیده شود و از خود انعطاف‌ پذیری خوبی نشان دهد. به همین دلیل، شرکت‌ های تولید کننده مجبور هستند از چنین بردهایی برای ساخت محصولات خود استفاده کنند.

امروز خیلی از شرکت‌ هایی که در حوزه طراحی و تولید چنین بردهایی فعالیت می‌ کنند، برای افزایش کارایی آن‌ ها، ویژگی‌ های جدیدی به محصولات خود اضافه کرده‌ اند. به‌ عنوان مثال، امروز شاهد عرضه انواع بردهای الکترونیکی به بازار هستیم که نسبت به آب و ضربه مقاوم است و قابلیت تحمل دماهای بالا را هم دارد.

بردهای الکترونیکی سخت و منعطف

این نمونه ترکیبی از انعطاف و سختی را دارا بوده و به همین دلیل، از چنین بردهایی در محصولات مختلف استفاده شده است. در واقع این نمونه نسبت به نوع قبلی از مزایای بیشتری برخوردار است و به همین دلیل، قابلیت‌ های بهتری خواهد داشت. روش های کار روی این نوع بردها در دوره های گارگاهی الکترونیک به هنرجویان آموزش داده می شود.

دسته‌ بندی کلی بردهای الکترونیک

انواع بردهای الکترونیکی از اجزای اصلی هر دستگاه برقی است. این بردها از مواد پایه مختلفی ساخته می‌ شود که هرکدام ویژگی‌ ها و کاربردهای خاص خود را دارد. در این بخش، به بررسی انواع کلی چنین تجهیزاتی خواهیم پرداخت.

انواع بردهای مدار چاپی

بردهای مدار چاپی در طیف گسترده‌ ای از دستگاه‌ های الکترونیکی استفاده می‌ شود.

PCB از رایج‌ ترین انواع بردهای الکترونیکی است که از یک ورقه‌ از مواد عایق مانند فایبر گلاس یا کاغذ ساخته و روی آن مسیرهای الکتریکی به‌ صورت چاپی ایجاد می‌ شود. از انواع بردهای مدار چاپی می توان به بردهای تک‌ لایه، 2‌لایه و انعطاف‌ پذیراشاره کرد.

بردهای مدار چاپی در طیف گسترده‌ ای از دستگاه‌ های الکترونیکی استفاده می‌ شود. این بردها به‌ دلیل داشتن ویژگی‌ ها و مزایایی مثل وزن کم، هزینه پایین و قابلیت تولید انبوه، در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

برد بورد (Breadboard) از انواع برد الکترونیک

ساده‌ ترین انواع بردهای الکترونیکی بوده و معمولاً از یک صفحه پلاستیکی یا فلزی تشکیل شده‌ که روی آن سوراخ‌ هایی برای قراردادن قطعات تعبیه شده است. قطعات الکترونیکی در این بردها با استفاده از گیره‌ های پلاستیکی یا فلزی به سوراخ‌ ها متصل می‌ شود. چنین محصولاتی برای آزمایش و پیاده‌ سازی مدارهای ساده و کوچک بسیار مناسب است.

انواع برد الکترونیک و معرفی استریپ بورد (Strip Board)

نوع دیگری از بردهای الکترونیکی بوده که بسیار شبیه به نمونه مدار چاپی است. در این محصولات، مسیرهای رسانا به‌ صورت سوراخ‌ هایی در برد تعبیه شده است و قطعات الکترونیکی با استفاده از سیم‌ های مسی روی آن‌ ها نصب می‌ شود.

بردهای الکترونیک وایر رپ (Wire wrap)

این تجهیزات برای ساخت مدارهای الکترونیکی پیچیده و دارای قطعات زیاد استفاده می‌ شوند. در این بردها، قطعات الکترونیکی با استفاده از سیم‌ های مسی به یکدیگر متصل می‌ شود. بردهای وایر رپ انعطاف‌ پذیری بالایی دارد و می‌ توان آن‌ ها را به شکل‌ های مختلف درآورد.

دقت داشته باشید، این نمونه خلاف انواع برد بورد، با توجه به نداشتن عناصر لحیم ‎‌کاری، دچار ارتعاش نخواهد شد. همچنین، این موضوع سبب شده است تا میزان خوردگی و مقاومت الکتریکی در چنین برد‌هایی بسیار کم‌ تر باشد.

معایب بردهای الکترونیک وایر رپ (Wire wrap)

از معایب چنین بردهایی می‌ توان به هزینه بالای آن‌ ها اشاره کرد. به همین دلیل، امروز بیشتر برای ساخت تجهیزات بسیار گران‌ قیمت و پیچیده از این برد‌ها استفاده می‌ شود. به‌ عنوان مثال، ساخت ابررایانه‌ ها و مایکروویوهای مختلف، ازجمله کاربردهای چنین تجهیزاتی است.

انواع برد الکترونیکی SMD

انواع برد الکترونیکی SMD براساس 2 ویژگی اصلی جنس و اندازه قطعات، تقسیم‌ بندی می‌ شود.

انواع برد الکترونیکی SMD براساس 2 ویژگی اصلی جنس و اندازه قطعات، تقسیم‌ بندی می‌ شود. ازنظر جنس، بردهای SMD به دو دسته سخت و منعطف تقسیم‌ بندی شده است. نمونه‌ های سخت از متریال‌ هایی مانند FR-4 ،CEM-3 و CEM-1 ساخته می‌ شود.

این مواد از مقاومت بالایی در برابر حرارت و رطوبت برخوردار است و در اکثر محصولات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بردهای منعطف از جنس موادی مانند پلی‌ آمید، پی‌ وی‌ سی و پلی‌ اتر ساخته می‌ شود. این محصولات انعطاف‌ پذیر است و برای کاربردهایی مانند ساخت نمایشگرهای لمسی و مدارهای چاپی قابل انعطاف استفاده می‌ گردد.

ازنظر اندازه قطعات، انواع برد الکترونیکی SMD به 2 دسته معمولی و کوچک تقسیم می‌ شود. بردهای SMD معمولی دارای قطعاتی با اندازه‌ های 0201 تا 0805 میلی‌ متر است. این اجزا به‌ راحتی با استفاده از دستگاه‌ های مونتاژ اتوماتیک قابل نصب خواهد بود.

در مقابل، بردهای SMD کوچک دارای قطعاتی با اندازه‌ های 01005 تا 00505 میلی‌ متر می باشد. این قطعات بسیار کوچک بوده و نصب آن‌ ها نیازمند مهارت و دقت بالایی است. در کنار این 2 دسته اصلی، انواع دیگری از بردهای SMD نیز وجود دارد که براساس ویژگی‌ های خاص خود دسته‌ بندی می‌ شود. به‌ عنوان مثال، نمونه‌ های 2 طرفه دارای 2 لایه مدار چاپی و انواع چندلایه دارای چندین ورقه مدار چاپی خواهد بود.

انواع برد الکترونیکی SMD توکار دارای قطعاتی است که در داخل مدار چاپی قرار می‌ گیرد. انتخاب نوع برد SMD مناسب برای یک کاربرد خاص، به عوامل مختلفی ازجمله اندازه و وزن قطعات، پیچیدگی مدار، هزینه تولید و شرایط محیطی بستگی دارد.

آموزش الکترونیک کاربردی

همان‌ طور که پیش‌ تر هم اشاره شد، بردهای الکترونیکی کاربردی بی‌ نظیر در محصولات مختلف دارد. امروز دوره‌ های آموزشی زیادی وجود دارد که دانشجویان و علاقه‌ مندان به این حوزه می‌ توانند با شرکت در آن‌ ها، به‌ طور کامل با تمام انواع چنین تجهیزاتی آشنا شوند.

علاوه‌ بر این‌ ها، در آموزش الکترونیک کاربردی به‌ خوبی می‌ توان نحوه تعمیر انواع بردهای مختلف را یاد گرفت. در واقع شما می‌ توانید با شرکت در چنین دوره‌ هایی، تمام مفاهیم پایه الکترونیک را به‌ صورت اصولی یاد بگیرید و سپس با مباحث پیچیده‌ تر آشنا شوید.

شما می‌ توانید با یادگیری نحوه تعمیر بردهای مختلف، به‌ راحتی وارد بازار کار شوید. دقت داشته باشید، حوزه الکترونیک با توجه به تنوع بسیار محصولات و حجم تقاضای زیاد برای خدمات تعمیر آن‌ ها، از فرصت‌ های شغلی بسیار ویژه‌ ای برخوردار است.

جمع‌ بندی

انواع بردهای الکترونیکی، دنیای وسیعی از امکانات را پیش روی ما قرار می‌ دهد. از بردهای ساده‌ ای که برای کنترل لوازم خانگی یا روشنایی استفاده می‌ شود تا انواع پیچیده‌ ای که در دستگاه‌ های الکترونیکی پیشرفته قرار دارد، هرکدام با ویژگی‌ ها و کاربردهای خاص خود، نقشی مهم در زندگی ما ایفا می‌ کند.

با آشنایی بیشتر با بردهای الکترونیکی و ویژگی‌ های هریک، می‌ توانید انتخاب مناسبی برای کاربرد مورد نظر خود داشته باشیم. همچنین، می توانید در خصوص خرید انواع برد الکترونیکی با مشاوران فنی آموزشگاه رادمان در اتباط باشید.

نویسنده مقاله : رادمان

اشتراک گذاری مقاله :

  • سوالات متداول انواع بردهای الکترونیکی

    1بردهای الکترونیک وایر رپ چه کاربردی دارند؟

    بردهای الکترونیک وایر رپ، برای ساخت مدارهای الکترونیکی پیچیده و دارای قطعات زیاد استفاده می‌ شوند. در این بردها، قطعات الکترونیکی با استفاده از سیم‌ های مسی به یکدیگر اتصال پیدا می کنند.

    2بردهای SMD به چند دسته تقسیم می شوند؟

    بردهای الکترونیکی SMD براساس دو ویژگی اصلی جنس و اندازه قطعات، تقسیم‌ بندی می‌ شود. ازنظر جنس، بردهای SMD به دو دسته سخت و منعطف تقسیم‌ بندی شده است. 

    نظرات کاربران و ارسال دیدگاه

      0

    ارسال دیدگاه

    امتیاز شما به این مقاله  0   

    نظرات کاربران

      0

    جدیدترین مقالات

    True پیش نمایش
  • مشاوره رایگان