preloader

آموزشگاه رادمان

هیچ‌ چیز به‌ اندازه پرداختن به لیست دستورات پایتون نمی‌ تواند سوالات شما دررابطه‌ با درجه سختی یادگیری این زبان برنامه‌ نویسی پاسخ دهد.

معرفی مجموعه دستورات پایتون

  • فناوری اطلاعات
  • رادمان
  • 83
  • 1403/1/15
معرفی مجموعه دستورات پایتون

یادگیری مجموعه دستورات پایتون، از اصول اولیه‌ ای محسوب می‌ شود که همه برنامه‌ نویسان فعال در این زبان، باید به آن‌ ها بپردازند. این قطعه کدهای اجرایی، اگر به‌ درستی آموزش داده نشوند، برنامه‌ نویس را در دوره‌ های کارآموزی و نوشتن پروژه با هر سطحی، دچار مشکل می‌ کنند. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم تا به ساده‌ ترین شیوه، شما را با تک‌ تک این کدهای کاربردی آشنا کنیم. پس اگر از فعالان حوزه برنامه‌ نویسی پایتون هستید یا دوست دارید در این زمینه مهارت کسب کنید، تا آخر این مطلب همراه ما بمانید.

نکات مهمی که باید در مورد آموزش پایتون بدانید!

آموزش پایتون یکی از مستقیم‌ ترین شیوه‌ های مهاجرتی است که افراد زیادی به‌ دنبال یادگیری اصولی آن هستند. این زبان برنامه‌ نویسی در 3 سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته ارائه می‌ شود که درصورت تازه‌ کار بودن، بهتر است از همان ابتدای راه یعنی مبتدی شروع کنید.

سطح‌ بندی دوره‌ های پایتون به این شکل است که تمام نیازهای شما از بابت آشنایی و یادگیری کامل مجموعه دستورات پایتون، به‌ همراه نحوه اجرای آن‌ ها پاسخ داده می‌ شود. دوره پایتون مخصوص دانشجوهای رشته کامپیوتر، برنامه‌ نویس‌ های مبتدی و طراحان UI/UX مناسب است و به‌ عنوان ساده‌ ترین راه برای رسیدن به درآمد بالا و مهاجرت به کشورهای پیشرفته و اروپایی شناخته می‌ شود.

آیا یادگیری مجموعه دستورات پایتون سخت است؟

در آموزش برنامه نویسی، فرقی ندارد که صحبت از پایتون باشد یا PHP؛ حتی فرقی ندارد که کارآموز قصد یادگیری سی‌ شارپ دارد یا جاوااسکریپت را ترجیح می‌ دهد! نکته مهم این است که یادگیری مجموعه دستورات هر زبان، جزء اولین اقداماتی است که یک برنامه‌ نویس تازه‌ کار باید آن را انجام دهد.

به همین دلیل، فردی که بدون داشتن پیشینه برنامه‌ نویسی، تصمیم به یادگیری پایتون می‌ گیرد، معمولاً با این ترس مواجه است که آیا فراگیری مجموعه دستورات پایتون سخت است؟ آیا در بحث آموزش برنامه نویسی، پایتون در سطح بالایی قرار دارد؟

دقت کنید که پایتون مشابه هر زبان برنامه‌ نویسی دیگری، سخت‌ گیری‌های خاص خود را دارد و قرار نیست که چالش‌ هایی مشابه دیگر زبان‌ ها داشته باشد. برای مثال، این زبان به Space حساس است. به همین دلیل توصیه ما به همه تازه‌ کاران این است که کدهای خود را بدون Space و Indent بنویسند.

هدیه رادمان به شما
برای دریافت مشاوره رایگان دوره های فوق تخصصی رادمان، فرم مقابل رو پر کن تا کارشناسان فنی بهترین مسیر آموزشی رو بهت بگن.
در رادمان برای آینده خودتون سرمایه گذاری کنین💎

معرفی لیست دستورات پایتون

هیچ‌ چیز به‌ اندازه پرداختن به لیست دستورات پایتون نمی‌ تواند سوالات شما دررابطه‌ با درجه سختی یادگیری این زبان برنامه‌ نویسی پاسخ دهد. ازاین‌ رو ما یک فهرست برای شما آماده کرده‌ ایم که هریک از آن‌ ها را در ادامه توضیح خواهیم داد:

  • Print
  • Len
  • in و not in
  • find و variable.index
  • List
  • Del
  • Tuple
  • Set
  • Dictionary
  • Input
  • if-elif-else
  • while
  • range
  • for-in
  • try-except
  • KeyboardInterrupt
  • Class و Object
  • Inheritance
  • Import

این نکته را در نظر داشته باشید که توضیحات موجود در ادامه مطلب، با فرض این است که شما قبل‌ از شناخت مجموعه دستورات پایتون، زمانی را به یادگیری متغیرهای این زبان، انواع عملگرها و پیش‌ نیازها اختصاص داده‌ اید!

Print؛ مهر تایید برچاپ دستورات

Print اولین دستور پرکاربرد در پایتون است که احتمالاً آن را در دوره های برنامه نویسی دیده باشید! پرینت دستوری است که برای نمایش خروجی استفاده می‌ شود و نحوه اجرای آن به شیوه زیر است:

Print (“Welcome to learning Python!”)

این نکته را لحاظ کنید که در پایتون برای درج کامنت از علامت # استفاده می‌ شود. پس اگر در محل کار یا حین یادگیری، از شما خواسته شد که روبه‌ روی هر قطعه کد، یک‌ سری توضیحات برای فهم بیشتر تست‌ کننده کدها درج کنید، می‌ توانید کار را با مثال پایین پیش ببرید:

Print (“Welcome to learning Python!”) #this is my first command while learning

Len؛ معیار طول آرایه

در پایتون اگر بخواهید تعداد اعضا و طول یک آرایه را چاپ کنید، باید به‌ سراغ کد دستوری len بروید. نحوه استفاده از آن، به شکل زیر است:

a=’Python’

print(len(a))

خروجی قطعه کد بالا، عدد 6 می‌ شود. زیرا در متغیر a، کلمه پایتون که دارای 6 حرف بوده، درج شده است.

in و not in؛ بررسی هستی و نیستی آرایه

در مجموعه دستورات پایتون، in و not in با این هدف مورد استفاده قرار می‌ گیرند که بررسی شود آیا یک عضو داخل آرایه وجود دارد یا نه؟ نحوه استفاده از آن، به ترتیب مثال زیر است:

  • txt = “Hello, are you programmer?”
  • a = “how” in txt
  • b = “you” not in
  • txt c = “programmer” in txt
  • print(a)

اگر نتیجه 3 دستور بالا را توسط همان قطعه کد پرینت چاپ کنید، نتیجه به این شکل می‌ شود که مورد اول و دوم، خروجی False دارند و سومین مورد، خروجی‌ اش true است.

variable.find و variable.index؛ پیداکردن اندیس حروف

از دستورات variable.find و variable.index برای پیداکردن اندیس حروف و اجزای داخل آرایه‌ ها استفاده می‌ کنند. فراموش نکنید که منظور از variable، همان متغیر است. پس شما به‌ عنوان برنامه‌ نویس، برای گرفتن خروجی، باید نام متغیر کدهای خود را به‌ جای variable بنویسید:

  • a = “Hello”
  • a.find(‘e’)

خروجی قطعه کد بالا عدد «یک» است. چراکه حرف e در جایگاه اول کلمه داخل متغیر a قرار دارد.

List؛ لیست چاره کار برنامه نویسان پایتون

پایتون مشابه هر زبان برنامه‌ نویسی دیگری، نیازمند لیست است تا بتواند خروجی‌ های قابل‌قبولی را در اختیار مهندسان بگذارد.

مگر می‌ شود که در لیست دستورات پایتون، رد پایی از لیست پیدا نشود؟ قطعاً نه! چون پایتون مشابه هر زبان برنامه‌ نویسی دیگری، نیازمند لیست است تا بتواند خروجی‌ های قابل‌قبولی را در اختیار مهندسان بگذارد. در لیست‌ ها می‌ توان هر نوع داده‌ ای جاگذاری کرد. به قطعه کد پایین توجه کنید:

List = [‘apple , ‘orange , ‘banana]

فرض کنید که در لیست بالا قصد دارید تا میوه موز را انتخاب کنید، برای این منظور، باید به شیوه پایین از کد دستوری List در پایین استفاده کنید:

List [3] >>> ‘banana’

دستور Del؛ پاک کردن داده ها

برای شناخت مجموعه دستورات پایتون، باید با دستور پاک‌ کردن داده‌ ها نیز آشنا شوید. شیوه عملکرد این command به‌ صورت زیر است:

  • del list [3]
  • print(list) >> [‘apple , ‘orange’]

Tuple؛ دستوری مشابه List

Tuple مشابه لیست عمل می‌ کند، با این تفاوت که اعضای آن به‌ روزرسانی نمی‌ شود. برای نوشتن این دستور، برنامه‌ نویس می‌ تواند یا از پرانتز استفاده کند یا اصلاً هیچ اهمیتی به درج کاراکتر اضافه ندهد.

Set؛ تعریف مجموعه از دستورات

در زبان پایتون، مجموعه با دستور Set نمایش داده می‌ شود. این کد فرق چندانی با List و Tuple ندارد، بااین‌ حال بهتر است بدانید که در مجموعه، نمی‌ توان اندیس تعریف کرد و این موضوع یعنی، شرایطی برای فراخوانی داده‌ های موجود در آن‌ ها وجود ندارد.

Dictionary؛ تعریف اندیس‌ ها به دلخواه

Dictionary یک نوع داده آزاد در پایتون است که به‌ عنوان آخرین کلاس داده شناخته می‌ شود. با استفاده از کد دستوری Dictionary، برنامه‌ نویس می‌ تواند در کنار اعضا، اندیس‌ ها را به‌ همان شکلی که خودش می‌ خواهد، تعریف کند.

Input، برای دریافت داده ورودی 

با کد input می‌ توان از کاربر، یک‌ سری داده ورودی دریافت کرد. به مثال زیر توجه کنید:

  • a=input(‘Enter your name: ’)
  • print(‘Welcome, ‘ + a)

در کد بالا از کاربر می‌ خواهید تا نام خود را وارد کند. با این کار، بعد از درج‌ شدن نام توسط کاربر، یک پیغام به او نمایش داده می‌ شود که در آن نوشته: فلانی، خوش آمدید!

if-elif-else

شیوه اجرای کدهای if-elif-else به این شکل است که درصورت برقراری یک شرط، بخشی از دستورات در خروجی نمایش داده می‌ شوند.

اگر سابقه شرکت در دوره آموزش طراحی سایت با php را داشته‌ اید، حتما می‌ دانید که دستورات شرطی، پایه جدانشدنی از برنامه‌ نویسی هستند و تقریباً می‌ توان گفت که هر زبانی، بدون وجود آن‌ ها فلج می‌ شود. شیوه اجرای کدهای if-elif-else به این شکل است که درصورت برقراری یک شرط، بخشی از دستورات در خروجی نمایش داده می‌ شوند و درصورت عدم اجراشدن شرط، محیط و بستر دیگری به‌ نمایش در می‌ آید.

While

در مجموعه دستورات پایتون، while یک قطعه کد مهم است که فرمان می‌ دهد، تا زمانی که فلان شرط برقرار است، باید فلان دستورات، اجرا شوند. While نیز مشابه آنچه در مورد دستورات شرطی گفتیم، پایه ثابت تمام زبان‌ های برنامه‌ نویسی محسوب می‌ شود.

Range؛ خواندن اعداد بین متغیرها

حلقه‌ های For یکی دیگر از ستون‌ های برنامه‌ نویسی پایتون هستند که دستور range، برای به‌ کارگیری در این مدل از حلقه‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این تابع می‌ تواند که اعداد بین متغیرها را با گام‌ های مشخص‌ شده توسط برنامه‌ نویس بخواند.

for-in؛ شمارش یک آرایه

از دستور for-in برای شمردن یک آرایه استفاده می‌ کنند. این دستور، نقش کاربردی در انواع داده‌ های مثل list، tuple یا dictionary دارد.

KeyboardInterrupt

با توجه به اینکه آموزش هک و امنیت با پایتون، مشابه یادگیری خود این زبان، هواداران زیادی دارد، امکان ندارد که دستوری مثل KeyboardInterrupt در پایتون یافت نشود. این دستور برای بیان وقفه‌ های Ctrl+C و Ctrl+Z کاربرد دارد و از آن برای خروج از برنامه در حال اجرا استفاده می‌ شود. این بخش از پایتون، به‌دلیل وجود دستور KeyboardInterrupt، مشابه سیستم‌ عامل لینوکس عمل می‌ کند.

Class و Object

ر پایتون، به‌ تقریب می‌ توان گفت که همه‌ چیز به‌ شکل شی و متد نوشته می‌ شود.

از میان مجموعه دستورات پایتون، بهتر است Class و Object را از قلم نیندازیم. چرا که در پایتون، به‌ تقریب می‌ توان گفت که همه‌ چیز به‌ شکل شی و متد نوشته می‌ شود. به همین دلیل این نکته را فراموش نکنید که در این زبان، برای استفاده از Object باید سراغ Class بروید. شما می‌ توانید فرآیند کار با این 2 مفهوم را در دوره آموزش پایتون به‌ صورت جامع فرا بگیرید.

Inheritance؛ وراثت 

Inheritance یا وراثت یکی دیگر از نمونه‌ های موجود در مجموعه دستورات پایتون است که مشابه آن در سایر زبان‌های برنامه‌ نویسی پیدا می‌ شود. با وراثت، برنامه‌ نویس می‌ تواند تمام متدها و مشخصه‌ های یک کلاس را به کلاس جدید منتقل کند. اگر در زمینه اطلاعات بیشتر می خواهید بدست آورید مستندات پایتون را مطالعه کنید.

Import؛ فراخوانی کتابخانه های موجود

آخرین فرمانی که در لیست دستورات پایتون، قصد اشاره به آن را داریم، import است. با این دستور شما به‌ عنوان برنامه‌ نویس می‌ توانید کتابخانه‌ های موجود در سیستم خود را فراخوانی کرده و از مزیت آن‌ ها در نوشتن پروژه بهره‌ مند شوید.

نتیجه گیری

هر فرد برای این که بتواند مجموعه دستورات پایتون را به‌ درستی و به‌ کمال آموزش ببیند، در ابتدا باید به‌ سراغ پیش‌نیازهایی مثل متغیرها، توابع و عملگرهای این زبان برود. بعداز آن، نوبت به یادگیری تک‌ تک دستورات و کتابخانه‌ های پایتون می‌ رسد.

بنابراین، امن‌ ترین و سریع‌ ترین شیوه فراگیری با استفاده از تکنیک‌ های اصولی، این است که در دوره آموزش زبان برنامه‌ نویسی پایتون آموزشگاه رادمان شرکت کنید. رادمان می‌ تواند این دوره را مشابه سایر دوره‌ های زبان‌ های برنامه‌ نویسی که ارائه داده، به بهترین شکل به شما آموزش دهد.

نویسنده مقاله : رادمان

اشتراک گذاری مقاله :

  • سوالات متداول معرفی مجموعه دستورات پایتون

    1شمارش یک آرایه با چه دستوری انجام می شود؟

    از دستور for-in برای شمردن یک آرایه استفاده می‌ کنند. این دستور، نقش کاربردی در انواع داده‌ های مثل list، tuple یا dictionary دارد.

    2با چه دستور می توان اندیس‌ ها به دلخواه تعریف کرد؟

    Dictionary یک نوع داده آزاد در پایتون است که به‌ عنوان آخرین کلاس داده شناخته می‌ شود. با استفاده از کد دستوری Dictionary، برنامه‌ نویس می‌ تواند در کنار اعضا، اندیس‌ ها را به‌ همان شکلی که خودش می‌ خواهد، تعریف کند.

    نظرات کاربران و ارسال دیدگاه

      0

    ارسال دیدگاه

    امتیاز شما به این مقاله  0   

    نظرات کاربران

      0

    جدیدترین مقالات

    True پیش نمایش
  • مشاوره رایگان