preloader

آموزشگاه رادمان

با آموزش پتینه برجسته روی دیوار با شابلون، از مرحله اجرا تا استفاده از ابزار کنار شما هستیم.

آموزش پتینه روی دیوار با شابلون

  • رزین و پتینه
  • رادمان
  • 727
  • 1402/10/10
آموزش پتینه روی دیوار با شابلون

اگر قصد دارید یک مقاله کامل درباره آموزش پتینه روی دیوار با شابلون بخوانید، در جای درستی قرار دارید. در این مقاله به‌ صورت کامل این موضوع را بررسی خواهیم کرد، کافیست، تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا روش اجرای پتینه‌ کاری بر روی دیوار با شابلون را به شما توضیح دهیم.

هنر پتینه‌ کاری روی دیوار چیست؟

پتینه‌ کاری یا پتینه هنری قدیمی و کهن است که در آن طرح‌ های مشخصی بر روی اجسام دیگر یا دیوار، رسوم و نمایش داده خواهد شد. Patina واژه‌ ای انگلیسی است که به معنای لایه‌ های نازکی است که بر سطوح مختلف سنگی، چوبی و فلزی نقش می‌ بنند و حکایت از کهنگی آن‌ ها دارد.

اما هنر پتینه‌ کاری نشان‌ دادن طرح‌ های مختلف با استفاده از رنگ و موارد دیگر به‌ شکل عمدی برای ایجاد زیبایی بیشتر است. برای یادگیری آموزش پتینه، امروزه باید آموزش دید و از تکنیک‌ های خاصی کمک گرفت. برای نمونه در آموزش پتینه برجسته روی دیوار نکات مهمی درباره اجرای این شیوه از پتینه‌ کاری به شما گفته خواهد شد که در دیگر شاخه‌ ها احتمالا کاربردی زیادی ندارد.

با انواع پتینه روی دیوار آشنا شوید

پتینه‌ کاری دارای انواع مختلفی است و به همین دلیل آموزش پتینه روی دیوار با شابلون نیز تنها یکی از زیرشاخه‌ های آموزش آن محسوب می‌ شود. در ادامه ما خیلی کوتاه به انواع مختلف پتینه‌ کاری اشاره می‌ کنیم اما خود پتینه برجسته روی دیوار با شابلون را مفصل‌ تر بررسی خواهیم کرد.

پتینه‌ کاری با رنگ، پایه شروع کار

در این روش که یکی از روش‌ های اصلی پتینه‌ کاری است، هنرمند با استفاده از رنگ تلاش می‌ کند تا طرح مورد نظرش را روی سطحی خاص پیاده کند. این روش یکی از تکنیک‌ های سخت اجرای پتینه است. از این رو می توانید با فراگیری آموزش پتینه روی دیوار تمام اصول رنگ را به صورت تخصصی زیر نظر اساتید مجرب یاد بگیرید.

پتینه‌ کاری با ورق فلزات ارزشمند

برای ایجاد طرح‌ های سلطنتی و مذهبی معمولا از پتینه‌ های طلا و نقره استفاده خواهد شد.

برای ایجاد طرح‌ های سلطنتی و مذهبی معمولا از پتینه‌ های طلا و نقره استفاده خواهد شد. این روش می‌ تواند در ایجاد فضایی حماسی و لوکس بسیار کارا باشد. به همین منظور، برای اینکه بتوانید روی طرح های مبلمان های سلطنتی و کارهای چوبی به صورت حرفه ای پتینه کاری را اجرا کنید، یادگیری آموزش پتینه کاری روی اجسام  می تواند برایتان سودمند باشد.

پتینه کهنه‌ کاری، رمز و راز کار هنرمند

در این استایل خاص هنرمند تلاش می‌ کند تا با استفاده از رنگ‌ های خاصی بر روی سطوح احساس کهنگی را منتقل کند. اجرای این روش نیز نیازمند دقت زیادی است و پیچیدگی‌ های خاص خودش را دارد.

پتینه‌ کاری نامنظم برای استفاده از متریال‌ ها

در این روش از ابزار‌های خاصی مثل کاردک و رنگ خشک کمک گرفته می‌ شود تا طرح‌ های برجسته نامنظمی ایجاد شود. بسته به سلیقه‌ های مختلف می‌ توان در اجرای آن متریال‌ های مختلفی مثل سنگ و پارچه را به‌ کار گرفت.

هدیه رادمان به شما
برای دریافت مشاوره رایگان دوره های فوق تخصصی رادمان، فرم مقابل رو پر کن تا کارشناسان فنی بهترین مسیر آموزشی رو بهت بگن.
در رادمان برای آینده خودتون سرمایه گذاری کنین💎

پتینه‌ کاری از نوع برجسته برای انواع دیوارها

پیش از این‌ که به سراغ آموزش پتینه روی دیوار با شابلون برویم باید این نوع را به‌ دقت بررسی کنیم. از این روش برای پتینه دیوار‌های کچی صاف یا سطوح زمخت سیمانی استفاده خواهد شد. خمیر تکسچر چیزی است که برای پتینه‌ کاری برجسته روی دیوار سیمانی نیاز داریم.

دیوار‌های سیمانی معمولا در فضای شهری هستند و برای زیبا سازی آن‌ ها از هنر پتینه استفاده می‌ شود. در فضای داخلی عموما ما با دیوار‌های گچی روبه‌ رو خواهیم بود که می‌ توان با استفاده از شابلون بر روی آن‌ ها طرح‌ های بسیار زیبایی ایجاد کرد.

آموزش پتینه‌ کاری روی دیوار با شابلون

در این قسمت به‌ سراغ آموزش پتینه روی دیوار با شابلون خواهیم رفت و بخش‌ های مختلف آن بررسی می‌ کنیم. ابتدا نیاز داریم که ببینیم برای اجرای چنین چیزی به وسایلی نیاز است و سپس شیوه اجرا را بررسی خواهیم کرد.

نیازمندهای اجرای پتینه شابلونی روی دیوار

منطقاً اولین چیزی که نیاز دارید شابلون بوده که طرح مورد علاقه‌ تان روی آن نقش بسته است. سپس به رنگ شابلون نیاز دارید که می‌ تواند از نوع اکریلیک یا لاتکس باشد. البته به رنگ پایه هم نیاز داریم. برای نقاشی و بررسی کار آموزش پتینه روی دیوار با شابلون به چسب‌ های مخصوصی نیز نیاز است.

این چسب‌ ها برای اتصال شابلون به دیوار هستند تا هنگام پتینه‌ کاری شابلون حرکت نکند و طرح خراب نشود. برس شابلون و قلم‌مو نیز چیزی است که برای اجرای پتینه نیاز دارید. سینی رنگ و دستمال توالت نیز از وسایلی هستند که در هنگام اجرا نیازمند آن‌ ها خواهید شد.

چند وسیله اختیاری دیگر نیز وجود دارد که بهتر است داشته باشید. برای لول‌ کردن شابلون به تراز و برای تست‌ های اولیه به تخته شاسی یا مقوا نیاز خواهید داشت. وجود چسب اسپری نیز اختیاری است اما درباره کاربرد آن در پاراگراف مخصوص به این موضوع، توضیحات لازم را ارائه خواهیم داد.

گام اول: آماده‌ سازی دیوار برای پتینه

در  ابتدای کار شما باید بستری مطمئن برای خود آماده کنید و سپس مشغول به اجرای طرح شوید. اما یک دیوار خوب که آماده برای اجرای پتینه است، چه ویژگی‌ هایی دارد؟ دیوار شما باید فاقد رطوبت، بدون گردوغبار و تمیز باشد. ترک و ناهمواری‌ های موجود بر دیوار می‌ تواند هنگام اجرای پتینه اذیت‌ کننده باشد و از کیفیت کار بکاهد.

پس پیش‌ از اجرا به‌ کمک گچ و بتونه، ناهمواری‌ های دیوار را برطرف کنید و سطحی یک‌ دست بسازید. رنگی زمینه‌ ای که استفاده می‌ کنید باید حداقل یک روز پیش از اجرای پتینه شما خشک شده باشد. زمینه براق معمولا طرح‌ های شابلونی را بهتر نشان خواهد داد.

البته که اجرا بر روی سطح براق‌ های پیچیدگی‌ های خاص خودش را دارد، چون ریزش و به‌ اصطلاح شره رنگ در این پس‌ زمینه بیشتر به چشم خواهد آمد. دیوار‌های بافت‌ دار نیز نباید با شابلون پتینه شوند چون احتمال شره رنگ در آن‌ ها بالاست.

گام دوم: چسباندن شابلون پتینه

نوار ماسکینگ یا نقاش، چسب‌ نواری کم‌ چسبی است که برای پتینه‌ کاری باید از آن کمک گرفت.

نوار ماسکینگ یا نقاش، چسب‌ نواری کم‌ چسبی است که برای پتینه‌ کاری باید از آن کمک گرفت. این چسب خاصیت خاصی دارد که می‌ تواند شابلون را در وضعیت ثابتی نگه دارد اما در عین ‌حال آن‌ قدر هم قوی نیست که برای برداشتن چسب شما را اذیت کند یا به دیوار آسیب برساند.

از این چسب برای پوشاندن قالب‌ ها، سقف‌ ها، قرنیز‌ها و دیوار‌هایی که شابلون نمی‌ شوند استفاده کنید تا رنگ به این سطوح وارد نشود. از این نوار به‌ دقت استفاده کرده و سعی داشته باشید که همواره خط صافی ایجاد کنید. کار با آن نیازمند به ظرافت خاصی است و باید به نرمی با لبه آن برای استفاده برخورد کرد.

گام سوم: استفاده از رنگ برای پتینه

درباره رنگ پایه توضیح دادیم و گفتیم که باید کجا از آن استفاده کنید. پس از رنگ پایه شما به رنگ اصلی پتینه هم نیاز دارید. از رنگ اسپری برای پتینه با شابلون استفاده نکنید چون کنترل آن دشوار است. رنگ‌ های روغنی هم گزینه خوبی نخواهند بود. بهترین گزینه رنگ‌ های اکریلیک صنایع دستی هستند.

اشاره کردیم که چسب اسپری هم موردی دلخواه است که می‌ توانید داشته باشید. از این چسب برای چسباندن شابلون‌ های نسبتا بزرگ استفاده می‌ شود که چسب‌ های نوار به سختی نگه‌ شان می‌ دارند. پس از آماده‌ سازی همه چیز شابلون و رنگ را بر روی مقوا یا تخته تست کرده تا از درستی همه‌ چیز اطمینان حاصل کنید.

گام چهارم: استفاده از شابلون در اجرای پتینه

شابلون را در گوشه مشخصی از دیوار قرار دهید. از نوار چسب‌ هایی که به شما معرفی کردیم برای ثابت نگه‌ داشتن شابلون استفاده کنید. یکی از توصیه‌ های در آموزش پتینه روی دیوار با شابلون این است که شما اصلا نباید از نوار چسب‌ های معمولی استفاده کنید. نوار چسب‌ های معمولی دارای چسبندگی بالا هستند و می‌ توانند رنگ دیوار را بلند کنند. کار با آن‌ ها سخت است و نباید به این منظور از آن‌ ها کمک گرفت.

وجود یک تراز سبک می‌ تواند کمک بزرگی برای شما باشد تا بتوانید شابلون را در بهترین وضعیت خودش قرار دهید. اگر طرح شما با دیوار بعدی، سقف یا کف برخورد کرد، شابلون را تا نزنید یا خم نکنید. بگذارید قیمت اضافه به‌ نرمی بر روی بخش بعدی خوابانده شود.

گام پنجم: اجرای پتینه و شابلون‌ کردن

برای اجرای پتینه ابزار‌ها و روش‌ های مختلفی وجود دارد که در هر آموزش پتینه روی دیوار با شابلون ممکن است متفاوت باشد.

برای اجرای پتینه ابزار‌ها و روش‌ های مختلفی وجود دارد که در هر آموزش پتینه روی دیوار با شابلون ممکن است متفاوت باشد. بهترین‌ و راحت‌ ترین وسیله برای اجرای شابلون غلتک است. این روش در اجرا سرعت زیادی هم دارد و می‌ تواند خیلی زود کار شما را به اتمام برساند. رنگ را در سینی بریزید و سپس غلتک خود را در سینی بچرخانید. سپس غلتک شما که رنگ شده را روی دستمال کاغذی چند‌بار بکشید.

تا جایی با نگاه‌ کردن احساس می‌ کنید، غلتک کاملا خشک شده است. خطوط راه‌ راه روی دستمال کاغذی یعنی باید دوباره غلتک را با رنگ شارژ کنید. چراکه رنگ به‌ طور یکنواخت بر روی غلتک شما پخش نشده است.

البته رنگ بیش ‌از حد بر روی غلتک می‌ تواند به ریزش و شره رنگ منجر شود.

غلتک را به‌ آرامی بر روی شابلون عقب و جلو کنید تا پوشش کافی بر روی شابلون ایجاد شود. فشار بیش از حد می‌ تواند کار شما را خراب کند. پس از پایان، شابلون را بردارید و با قلم‌ مو نقاط کمتررنگ‌ شده را ترمیم کنید.

گام ششم: استقرار شابلون پتینه در موقعیت‌ های مختلف

شابلون‌ های دیواری معمولا رجیستری داخلی دارند که کار را برای استفاده از آن‌ ها بر روی قسمت‌ های مختلف دیوار ساده می‌ کند. رجیستری همان برش‌ های کوچک از طرح است که می‌ توان بر طرح مجاور قبلی گذاشت و به‌ کمک آن اجرای تمیز و دقیقی انجام داد.

نیاز نیست که برای اجرای طرح بعدی مجاور منتظر خشک‌ شدن طرح قبلی بمانید. رنگ‌ هایی که بر پایه آب هستند خیلی سریع خشک می‌ شوند و مشکلی ایجاد نخواهند کرد. همین روش اجرایی که گفتیم برای سقف هم صدق می‌ کند.

کلام آخر در مورد آموزش پتینه روی دیوار با شابلون

در این مقاله به آموزش پتینه روی دیوار با شابلون پرداختیم. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده و نحوه انجام پتینه را فرا گرفته باشید. آموزشگاه رادمان، دوره جامعی درخصوص پتینه‌ کاری برای علاقه‌ مندان ارائه داده که می‌توانید همین حالا در آن نام‌ نویسی کنید و این هنر را در آموزشی جامع یاد بگیرید.

نویسنده مقاله : رادمان

اشتراک گذاری مقاله :

  • سوالات متداول آموزش پتینه روی دیوار با شابلون

    1چه چیزهایی برای اجرای پتینه شابلونی روی دیوار لازم است؟

    منطقاً اولین چیزی که نیاز دارید شابلون بوده که طرح مورد علاقه‌ تان روی آن نقش بسته است. سپس به رنگ شابلون نیاز دارید که می‌ تواند از نوع اکریلیک یا لاتکس باشد.

    2پتینه‌ کاری با ورق فلزات چه کاربردی دارد؟

    برای ایجاد طرح‌ های سلطنتی و مذهبی معمولا از پتینه‌ های طلا و نقره استفاده خواهد شد. این روش می‌ تواند در ایجاد فضایی حماسی و لوکس بسیار کارا باشد.

    نظرات کاربران و ارسال دیدگاه

      0

    ارسال دیدگاه

    امتیاز شما به این مقاله  0   

    نظرات کاربران

      0

    جدیدترین مقالات

    True پیش نمایش
  • مشاوره رایگان