preloader

آموزشگاه رادمان

آموزش سوکت نویسی در پایتون یکی از کاربردی‌ ترین مهارت‌ هایی است که می‌ توانید آن را حرفه ای یاد بگیرید.

آموزش سوکت نویسی با پایتون

  • فناوری اطلاعات
  • رادمان
  • 79
  • 1403/2/10
آموزش سوکت نویسی با پایتون

آموزش سوکت نویسی با پایتون یکی از کاربردی‌ ترین دوره‌ هایی است که افراد برای کسب مهارت در دنیای شبکه‌ های کامپیوتری می‌ توانند در آن شرکت کنند. در این دوره برنامه‌ نویسی، اطلاعات جامعی در اختیار افراد قرار داده می‌ شود تا بتوانند با استفاده از آن‌ ها، دستگاه‌ های موجود در شبکه را به یک‌‌ دیگر متصل کنند.

به ‌طور کلی باید گفت این برنامه‌ نویسی است که باعث تسهیل انجام فرآیندهای مختلف مانند اتصال 2 گروه دستگاه در شبکه‌ های کامپیوتری می‌ شود. پایتون از زبان‌ هایی به‌ شمار می‌ آید که به‌ راحتی امکان سوکت‌ نویسی را برای افراد فراهم می‌ کند، به همین دلیل نیز شرکت در این دوره آموزشی، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در ادامه با این دوره و مزایای آن بیش‌‌ تر آشنا می‌ شویم. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

برنامه نویسی سوکت چیست؟

پیش ‌از این‌‌ که به بررسی کلی آموزش سوکت نویسی با پایتون بپردازیم بهتر است اطلاعات خود را در زمینه این‌‌ که برنامه نویسی سوکت چیست افزایش دهیم تا با اطمینان بیش‌‌ تری دنبال این مهارت باشیم. سوکت نویسی (Socket Programming) یکی از روش‌ های برنامه‌ نویسی است که برای ایجاد اتصال بین نود (Node) یا همان دستگاه‌ های فیزیکی در یک شبکه کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

با شرکت در دوره های آموزش برنامه نویسی می‌ توانید با سوکت نویسی نیز آشنا شوید اما باید گفت پایتون یکی از کاردبری‌ ترین زبان‌ ها برای افزایش مهارت در این‌ زمینه محسوب می‌ شود. چراکه از چندین کتابخانه برخوردار بوده و یادگیری آن تا حدودی آسان است.

به‌ طور کلی باید گفت آموزش پایتون یکی از مهم‌ ترین و بهترین دوره‌ هایی است که به شما در افزایش مهارت و دانش در حوزه برنامه‌ نویسی کمک می‌ کند. با شرکت در این دوره و کسب مهارت در آن، می‌ توانید آینده شغلی خود را تضمین کنید و به درآمدهای بالا دست یابید. چرا که شرکت در دوره‌‌ های آموزش برنامه ‌نویسی برای همه افرادی که به‌ دنبال شغلی جذاب و خلاقانه هستند یک گزینه عالی به‌ شمار می‌ آید. شما می‌ توانید دوره‌ های موجود را مشاهده و با توجه به علاقه خود، یکی از زبان‌ ها مانند پایتون را انتخاب کنید.

برنامه نویسی سوکت در پایتون چگونه است؟

در دوره آموزش سوکت نویسی در پایتون، تمام اطلاعات مهم درخصوص این زبان برنامه‌ نویسی، سوکت و نحوه ایجاد ارتباط دستگاه‌ های فیزیکی در یک شبکه کامپیوتری به شما ارائه داده می‌ شود.

در دوره آموزش سوکت نویسی در پایتون، تمام اطلاعات مهم درخصوص این زبان برنامه‌ نویسی، سوکت و نحوه ایجاد ارتباط دستگاه‌ های فیزیکی در یک شبکه کامپیوتری به شما ارائه داده می‌ شود. با این‌ حال بهتر است پیش ‌از انتخاب این دوره، اطلاعات خود را درزمینه آن افزایش دهید. مبحث شبکه‌ های کامپیوتری به‌ عنوان یکی از مهم‌ ترین حوزه‌ ها در تمام جوامع شناخته می‌ شود و سازمان‌ ها یا حتی افراد، بدون ایجاد ارتباط با دیگر تجهیزات نمی‌ توانند فعالیت‌ های لازم را انجام دهند. به همین دلیل نیز فناوری سوکت نویسی جایگاه مهمی به‌ دست آورد.

سوکت به نقطه انتهایی یک اتصال 2 طرفه در شبکه گفته می‌ شود که بین 2 برنامه در حال اجرا وجود دارد. در واقع سرور و کلاینت زمانی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌ کنند که توانایی خواندن و نوشتن کدهای سوکت را داشته باشند. پایتون، یک زبان برنامه‌ نویسی است که از 2 سطح دسترسی به خدمات شبکه پشتیبانی می‌ کند و به‌ دلیل بهره‌ مندی از ماژول‌ ها، دسترسی راحت به رابط سوکت را فراهم می‌ کند. به همین دلیل نیز پایتون به‌ عنوان یکی از آسان‌ ترین روش‌ ها برای کدنویسی سوکت معرفی می‌ شود.

سرفصل های دوره آموزش سوکت نویسی با پایتون

برای کسب مهارت برنامه نویسی سوکت در پایتون، در اولین گام باید به یادگیری مفاهیم کلی از جمله این‌‌ که برنامه نویسی سوکت چیست یا کلاینک و سرور TCP/IP چه عملکردی دارند بپردازید. پس‌ از این‌‌ که اطلاعات شما دراین‌ زمینه‌ ها افزایش پیدا کرد، می‌ توانید برای یادگیری کلی این مهارت اقدام کنید.

در نهایت اگر اطلاعات پیش‌ زمینه‌ ای از زبان برنامه‌ نویسی پایتون داشته باشید شرکت در این دوره برای شما آسان‌ تر خواهد بود. برای این منظور نیز می‌ توانید در دوره پایتون از سطح مقدماتی تا پیشرفته شرکت کنید تا با کسب یک مهارت عالی، آینده شغلی شما تضمین شود.

در دوره آموزش سوکت نویسی با پایتون، سرفصل‌ های مختلفی ارائه می‌ شود تا فرد پس ‌از اتمام کلاس‌ های آموزشی، بتواند خیلی زود در حوزه شبکه‌ های کامپیوتری شروع به فعالیت کند. برخی از مهم‌ ترین سرفصل‌ های این دوره عبارت‌ اند از:

  1. آموزش نصب کتابخانه سوکت و کانفیگ‌ های آن
  2. آموزش ساخت Port Scanner
  3. شرح کامل مسائل مرتبط با شبکه‌ های کامپیوتری برای آشنایی بیشتر افراد
  4. چگونگی پیاده‌ سازی مسنجر
  5. آموزش چگونگی استفاده از UDP
  6. آموزش موارد مرتبط با امنیت در سوکت نویسی
  7. پروژه‌ های عملی برای یادگیری بهتر سوکت نویسی و چگونگی افزایش امنیت

این سرفصل‌ ها تمام مواردی که باید را پوشش می‌ دهند و از این‌ رو لازم نیست نگران عدم یادگیری درست مباحث باشید. در صورتی ‌که پس‌ از اتمام این دوره به زبان پایتون علاقه‌ مند شدید، می‌ توانید در دوره پایتون از سطح مقدماتی تا پیشرفته شرکت کنید. این دوره جامع پایتون تمام این مباحث را تا سطح پیشرفته پوشش داده است.

چرا سوکت نویسی به زبان پایتون بهتر است؟

آموزش سوکت نویسی با پایتون از آن نظر اهمیت دارد که این زبان آسان است و افراد با دانش‌ زمینه‌ ای اندک نیز می‌ توانند برای یادگیری آن اقدام کنند.

برنامه نویسی سوکت در پایتون به‌ دلیل بهره‌ مندی این زبان کاربردی از کتابخانه‌ ها و ماژول‌ های سوکت، بسیار ساده است و افراد می‌ توانند در مدت کوتاهی این مهارت را به ‌طور کامل یاد بگیرند و در موقعیت شغلی خود از آن استفاده کنند. بنابراین باید گفت آموزش سوکت نویسی با پایتون از آن نظر اهمیت دارد که این زبان آسان است و افراد با دانش‌ زمینه‌ ای اندک نیز می‌ توانند برای یادگیری آن اقدام کنند. در واقع برای شرکت در این دوره، نیازی به پیش‌ زمینه‌ای خاص ندارید و تمام موارد به شما آموزش داده می‌ شود.

کتابخانه‌ های فراوان مرتبط با حوزه شبکه‌ های کامپیوتری موجود در پایتون، این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا با ایمپورت کردن آن‌ ها، بسیاری از دستورها را با صرف کم‌ ترین زمان اجرا کنید. زبان پایتون دارای محیطی گرافیکی بوده و به همین دلیل ایجاد ارتباط با آن نسبت به زبان‌ هایی مانند C راحت‌ تر است. این محیط کنسول و گرافیکی، تجربه کدنویسی سوکت آسانی به شما هدیه می‌ دهد.

یکی دیگر جذابیت‌ ها و دلایل انتخاب زبان پایتون برای برنامه‌ نویسی سوکت یا دیگر دستورها، قابلیت پایتون در ایجاد همبستگی با سایر زبان‌ ها مانند Java ،C ،C++ ،ActiveX و COM است. در سوی دیگر ماجرا زبان پایتون ازنظر توسعه‌ پذیری رتبه بسیار بالایی دارد و با انتخاب آن می‌ توان بخش‌ هایی از کد را به زبانی مانند ++C نوشت. ضمن اینکه امکان کامپایل کردن کد نیز وجود دارد. با بررسی آموزش برنامه نویسی ++c می توانید در خصوص کامپایلرها اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

از طرف ‌دیگر، کدهای پایتون نزدیکی زیادی به زبان انگلیسی دارند و افراد می‌ توانند به‌ راحتی منظور کدها را متوجه شوند. به این دلایل است که افراد زیادی برای کارهای مختلف ازجمله کدنویسی سوکت، پایتون را انتخاب می‌ کنند.

مزایای یادگیری آموزش سوکت نویسی با پایتون

امروز مبحث شبکه‌ های کامپیوتری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و داشتن دانش و مهارت در این حوزه، یکی از روش‌ های کسب موفقیت به‌ شمار می‌ آید. اگر شما نیز به ‌دنبال شغلی مطمئن با آینده تضمینی هستید، می‌ توانید روی مشاغل مرتبط با شبکه‌ های کامپیوتری یا برنامه‌ نویسی حساب باز کنید. فراگیری آموزش سوکت نویسی با پایتون این امکان را فراهم می‌ کند تا شما در یک حوزه مطمئن شروع به فعالیت کنید. ضمن این‌‌ که طی کردن روند یادگیری سوکت نویسی در پایتون ممکن است به زبان پایتون یا به‌ طور کلی برنامه‌ نویسی علاقه‌ مند شوید و مسیر شغلی جدیدی برای خود مشخص کنید.

در صورتی ‌که پس ‌از پورسه آموزشی سوکت‌ نویسی در پایتون، احساس کردید برنامه‌ نویسی برای شما یک شغل جذاب و ایده‌ آل است می‌ توانید در سایر دوره‌ های مرتبط مانند آموزش هک و امنیت با پایتون شرکت کنید.

در این دوره، از نرم‌ افزارهای مختلفی مانند vscode ،python2 و python3 استفاده می‌ شود و از این‌ رو ‌به ‌طور کامل با محیط برنامه‌ نویسی پایتون آشنا خواهید شد. این موضوع برای فردی که در حوزه شبکه‌ های کامپیوتری فعالیت دارند یک مزیت خوب به‌ حساب می‌ آید.

آموزش سوکت نویسی با پایتون برای چه افرادی مناسب است؟

آموزش سوکت نویسی با پایتون یکی از کاربردی‌ ترین مهارت‌ هایی است که می‌ توانید کسب کنید.

اگر فردی هستید که می‌ خواهید مهارت جدیدی بیاموزید و در این مسیر به‌ دنبال انتخاب یک زبان برنامه‌ نویسی کاربردی هستید، با انتخاب دوره کدنویسی سوکت پایتون می‌ توانید به بررسی این زبان بپردازید تا برای انتخاب آن تصمیم‌ گیری مطمئن‌ تری داشته باشید.

به ‌طور کلی باید گفت کسب این مهارت کاربردی، برای همه افراد یک گزینه عالی به‌ شمار می‌ آید. با این‌ حال افرادی که به زبان پایتون علاقه دارند اما هنوز موفق به کسب مهارت در آن نشده‌ اند می‌ توانند با انتخاب این آموزش، به توسعه دانش خود درزمینه زبان پایتون کمک کنند.

افرادی که می‌ خواهند با استفاده از یک دانش کاربردی و آسان، مهارت خود را در زمینه شبکه‌ های کامپیوتری و ایجاد اتصال‌ بین دستگاه‌ های موجود در آن افزایش دهند، می‌ توانند روند آموزش سوکت نویسی با پایتون در دوره جامع پایتون به صورت پروژه محور یاد بگیرند.

برنامه‌ نویس‌ ها و مهندسان شبکه‌ های کامپیوتری برای این‌‌ که فرآیند ایجاد اتصال بین دستگاه‌ های فیزیکی موجود در شبکه‌ را در کوتاه‌ ترین زمان و به‌ساده‌ ترین شکل انجام دهند، می‌ توانند از این فرصت عالی برای یادگیری برنامه نویسی سوکت در پایتون استفاده کنند.

در مجموع باید در نظر داشت که این مهارت برای همه افرادی که می‌ خواهند با برنامه‌ نویسی پایتون آشنا شوند و برای متخصص شدن در آن تلاش کنند یک مقدمه و پیش‌ زمینه عالی به‌ شمار می‌ آید. همچنین افراد می‌ توانند با شرکت در این دوره، نسبت به میزان علاقه و استعداد خود به زبان‌ های برنامه‌ نویسی اطلاع پیدا کنند تا برای آینده شغلی خود تصمیم بگیرند.

نتیجه گیری

آموزش سوکت نویسی با پایتون یکی از کاربردی‌ ترین مهارت‌ هایی است که می‌ توانید کسب کنید. دلیل انتخاب پایتون برای کدنویسی سوکت، آسان بودن این زبان و برخورداری آن از کتابخانه‌ های فراوان است. با دنبال کردن مسیر آموزشی برنامه نویسی سوکت در پایتون، با زبان پایتون آشنا می‌ شوید و در صورت تمایل، می‌ توانید در سایر کلاس‌ های آموزشی مرتبط با آن نیز شرکت کنید. در آموزشگاه رادمان دوره‌ های جامع پایتون در قالب کارآموزی نیز برگزار می شود؛ لذا برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کاشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

نویسنده مقاله : رادمان

اشتراک گذاری مقاله :

  • سوالات متداول آموزش سوکت نویسی با پایتون

    1چه نرم فزارهایی برای سوکت نویسی در پایتون نیاز است؟

    در سوکت نویسی در پایتون از نرم‌ افزارهای مختلفی مانند vscode ،python2 و python3 استفاده می‌ شود و از این‌ رو ‌به ‌طور کامل با محیط برنامه‌ نویسی پایتون آشنا خواهید شد.

    2چرا سوکت نویسی به زبان پایتون بهتر است؟

    برنامه نویسی سوکت در پایتون به‌ دلیل بهره‌ مندی این زبان کاربردی از کتابخانه‌ ها و ماژول‌ های سوکت، بسیار ساده است و افراد می‌ توانند در مدت کوتاهی این مهارت را به ‌طور کامل یاد بگیرند و در موقعیت شغلی خود از آن استفاده کنند.

    نظرات کاربران و ارسال دیدگاه

      0

    ارسال دیدگاه

    امتیاز شما به این مقاله  0   

    نظرات کاربران

      0

    جدیدترین مقالات

    True پیش نمایش
  • مشاوره رایگان