آموزشگاه رادمان

نکات مهم درباره مدرک فنی حرفه ای مشهد

  • مقالات آموزشی
  • رادمان
  • 80
  • 18-مهر-1403
نکات مهم درباره مدرک فنی حرفه ای مشهد

مدرک فنی حرفه ای مشهد (Vocational and Technical Certificate Mashhad) یکی از مدارک معتبری است که با اخذ آن می‌توانید وارد بازار کار شوید. این مدرک امکان راه‌اندازی کسب و کار یا حتی مهاجرت به خارج از کشور را فراهم می‌کند. البته برای مهاجرت، داشتن مدرک بین‌المللی ضروری است.

سازمان فنی حرفه‌ای در مشهد یک مرکز مهارت‌آموزی است که دوره‌های آموزشی مختلفی را برگزار می‌کند. این دوره‌ها مهارت‌های لازم برای راه‌اندازی کسب و کار را به شما آموزش می‌دهند. شرکت در این دوره‌ها برای دریافت گواهینامه فنی حرفه ای مشهد الزامی است. در پایان هر دوره یک آزمون برگزار می‌شود. با موفقیت در این آزمون می‌توانید مدرک را دریافت نمایید.

مدارک معتبر فنی حرفه‌ای برای رسیدن به موفقیت شغلی اهمیت زیادی دارند. کاربردی بودن دوره‌های آموزشی و تلاش مدرسان برای آماده‌سازی شرکت‌کنندگان برای ورود به بازار کار، اهمیت این مدارک را دوچندان می‌کند.

هدف ما از این مقاله آشنایی شما با انواع مدارک فنی حرفه‌ای در مشهد و اهمیت آن‌ها در ورود به بازار کار است. علاوه براین، مراحل دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای را بیان می‌کنیم و به سوالات متداول کاربران در این زمینه پاسخ می‌دهیم.

چرا مدرک فنی حرفه ای مشهد مهم است؟

اهمیت دریافت مدرک فنی حرفه ای به مزایای زیادی که دارد مربوط می‌شود. مهم‌ترین مزایای داشتن مدرک معتبر فنی حرفه ای مشهد، دریافت وام برای راه اندازی کسب و کار، دریافت جواز کسب و اقدام برای مهاجرت کار است.

تاثیر مدارک معتبر فنی حرفه‌ای در استخدام و پیشرفت شغلی

یکی از مزایای دریافت مدرک فنی حرفه ای مشهد، تاثیر آن در استخدام و پیشرفت شغلی است. از آنجا که این مدرک در داخل و خارج از کشور، ارزش و اعتبار زیادی دارد، افرادی که موفق به دریافت آن می‌شوند می‌توانند سریع‌تر و راحت‌تر از دیگران در مشاغل مختلف استخدام شوند. علاوه بر این افراد می‌توانند پیشرفت‌های شغلی چشمگیری داشته باشند. زیرا با شرکت در دوره‌ها به مهارت لازم رسیده‌اند. آنها می‌توانند این مهارت را در حرفه خود به کار بگیرند و شاهد پیشرفت شغلی خود باشند.

مزایای مدرک فنی حرفه‌ای برای جویندگان کار و کسب فرصت‌های شغلی

کسانی که مدارک فنی و حرفه‌ای را دریافت می‌کنند می‌توانند فرصت‌های شغلی مناسبی به دست آورند. یکی از این فرصت‌ها، مربی‌گری است. زیرا بعد از دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای می‌توان برای دریافت مدرک مربی‌گری درخواست داد.

علاوه بر این، اعتبار این مدرک در حدی است که می‌توان از آن برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها یا مراکز آموزش عالی استفاده کرد. از طریق مدرک فنی و حرفه‌ای می‌توان وام گرفت و از تسهیلات مختلف بانکی استفاده نمود. این مدرک حتی به منظور ارائه به سازمان بیمه تامین اجتماعی نیز معتبر است. اگر به دنبال پروانه کسب یک شغل خاص هستید حتما باید مدرک فنی حرفه ای را دریافت کنید.

اگر به مهاجرت به خارج از کشور فکر می‌کنید و به دنبال راهی آسان می‌گردید تا ویزای کاری دریافت کنید لازم است بدانید با داشتن مدرک فنی حرفه ای مراحل دریافت ویزا را آسان‌تر انجام دهید. در نهایت لازم به ذکر است اعتبار مدرک فنی حرفه ای در 186 کشور دنیا تایید شده است. پس این مدرک ارزش بین‌المللی دارد و می‌تواند به شما برای دریافت کار و فرصت‌های شغلی مناسب کمک کند.

مراحل دریافت مدرک فنی حرفه ای مشهد

مراحل دریافت مدرک فنی حرفه ای مشهد

مهم‌ترین مرحله از دریافت مدرک فنی حرفه ای مشهد شرکت در آزمون سازمان فنی و حرفه‌ای است. لازمه شرکت در این آزمون، شرکت در کلاس‌های سازمان است. با این حال اگر داوطلبی در حرفه مورد نظر تخصص کافی دارد، نیازی نیست در کلاس های دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت کند. بلکه می‌تواند تنها برای شرکت در آزمون درخواست دهد. این آزمون‌ها در بازه‌های زمانی مشخصی برگزار می‌شود.

به همین خاطر اگر قصد شرکت در آنها را دارید و می‌خواهید گواهینامه فنی حرفه ای مشهد را دریافت نمایید باید با مراجعه به سایت سازمان فنی و حرفه‌ای از زمان برگزاری آزمون‌ها مطلع شوید. با دریافت مدرک فنی حرفه‌ای، از مزایای فوق‌العاده آن برخوردار خواهید شد. از جمله اینکه می‌توانید در حرفه مورد نظر مشغول به کار شوید.

فرآیند دریافت مدرک پس از گذراندن دوره‌های فنی حرفه‌ای

در کل، باید چند مرحله طی شود تا بتوانید مدرک فنی و حرفه‌ای را دریافت کنید. این مراحل سخت نیستند اما بایستی با دقت و حوصله انجام شوند.

قبل از طی کردن هر مرحله‌ای باید رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید. سازمان فنی و حرفه‌ای از طیف وسیعی از رشته‌ها پشتیبانی می‌کند. این سازمان، مهارت‌های لازم در هر رشته را طی دوره‌های آموزشی به داوطلبان آموزش می‌دهد و همواره در تلاش است آموزش‌ها کاربردی و عملی باشد. برای اطلاع از رشته‌های ارائه شده توسط سازمان فنی و حرفه‌ای تنها کافی است به وب سایت این سازمان مراجعه کنید و لیست رشته‌ها را ببینید.

لازم به ذکر است در مشهد تعداد زیادی آموزشگاه‌ وابسته به سازمان فنی حرفه‌ای وجود دارد. برخی از این آموزشگاه‌ها ممکن است در رشته‌های خاصی سابقه بهتری داشته باشند. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود ابتدا در مورد آموزشگاه پرس و جو کنید، سپس برای شرکت در دوره‌های آموزشی آن و دریافت مدرک فنی حرفه ای مشهد اقدام نمایید. علاوه بر سابقه، داشتن تجهیزات به روز و اساتید باتجربه نیز می‌تواند معیار انتخاب آموزشگاه باشد.

از ثبت‌نام تا آزمون و دریافت مدرک

پس از انتخاب رشته و آموزشگاه باید برای ثبت نام اقدام کنید. اگر در رشته مورد نظر مهارت ندارید باید برای شرکت در دوره‌ها ثبت نام کنید. اما اگر از مهارت کافی برخوردار هستید شرکت در آزمون کفایت می‌کند. در مرحله ثبت نام باید برخی مدارک شامل تصویر عکس پرسنلی (3 در 4)، تصویر مدرک تحصیلی، تصویر شناسنامه، تصویر کارت ملی، شماره تلفن ثابت و شماره تلفن همراه، آدرس و کد پستی و وضعیت نظام وظیفه (برای آقایان) را ارائه دهید. این مدارک باید در سایت سازمان سنجش وارد شود.

دقت کنید تنها در صورتی می‌توانید مدرک معتبر دریافت کنید که برگزارکننده آزمون از سازمان فنی و حرفه‌ای تاییدیه رسمی داشته باشد. آزمون‌ها معمولا به صورت تئوری و عملی برگزار می‌شود. نمره قبولی در آزمون تئوری حداقل 50 و نمره قبولی در آزمون عملی حداقل 75 است. بیشترین نمره نیز ۱۰۰ است.

بعد از شرکت در آزمون، باید برای دریافت نتیجه حدود ۳ تا ۶ ماه صبر کنید. اگر آموزشگاهی که در آن ثبت نام کرده‌اید معتبر باشد این زمان کمتر است. اما در هر صورت حداقل ۳ ماه طول می‌کشد تا موفق به دریافت مدرک شوید. البته به شرط اینکه آزمون‌های تئوری و عملی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید.

انواع مدرک فنی حرفه ای مشهد

مدارک فنی و حرفه‌ای بر اساس سطوح مختلف آموزشی و مهارتی به سه دسته مدارک مقدماتی، تخصصی و پیشرفته تقسیم می‌شوند. این مدارک با عنوان مدارک رسمی، مدارک مورد تایید و مدارک گذر مهارتی شناخته خواهند شد. هر دسته از این مدارک ویژگی‌هایی دارد که در زیر به توضیح آنها می‌پردازیم.

مدارک رسمی فنی و حرفه ای

برای اعطای مدرک فنی حرفه ای مشهد سه نوع آزمون توسط سازمان فنی و حرفه‌ای تحت عنوان آزمون هماهنگ، آزمون تفاهم نامه صنایع دستی و صنعت ساختمان و آزمون ادواری برگزار می‌شود. اگر می‌خواهید مدارک رسمی فنی و حرفه‌ای را دریافت کنید، باید در آزمون هماهنگ شرکت کرده و حداقل نمره قبولی را کسب کنید. زیرا این آزمون یک آزمون‌ رسمی برای دریافت مدرک معتبر فنی حرفه ای مشهد است.

مدارک رسمی فنی و حرفه‌ای به صورت الکترونیکی صادر می‌شوند. به این صورت که با مراجعه به پرتال این سازمان می‌توانید آن را دریافت نمایید. این مدرک از آن دسته مدارک فنی و حرفه‌ای است که ارزش و اعتبار جهانی دارد. در واقع یک مدرک بین المللی به شمار می‌رود. به همین خاطر می‌توان از آن برای مهاجرت به خارج از کشور نیز استفاده کرد.

مدارک مورد تایید فنی و حرفه ای

نوع دوم از مدارک فنی و حرفه‌ای، با برچسب مورد تایید شناخته می‌شود. این دسته از مدارک با مدارک رسمی فنی و حرفه ای تفاوت دارند. مدارک مورد تایید مدارکی هستند که توسط موسسه‌های آموزش آزاد ارائه می‌شوند. این موسسه‌ها از قبل با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور توافق کرده‌اند که نام و لوگوی این سازمان را در کنار نام و لوگوی موسسه خود بر روی مدرکی که به داوطلبان ارائه می‌دهند درج کنند. دقیقا به همین دلیل است که از این مدارک با عنوان تایید شده یاد می‌شود. به این معنی که به تایید سازمان فنی و حرفه‌ای رسیده است. با این حال مدارک مورد تایید مانند مدارک رسمی فنی و حرفه ای دارای ارزش و اعتبار جهانی و بین‌المللی نیستند و امکان ترجمه برای مهاجرت به خارج از کشور را ندارند.

مدارک گذر مهارتی

مدرک فنی حرفه ای مشهد از نوع گذر مهارتی که با نام ورکشاپ نیز شناخته می‌شود دسته سوم از مدارک فنی و حرفه‌ای است. این مدرک نیز غیررسمی محسوب می‌شود. با شرکت در دوره‌های آموزشی که تنها طی چند ساعت برگزار می‌شوند می‌توانید این گذر مهارتی را دریافت کنید.

این مدرک به عنوان یک نوع گواهینامه فنی حرفه ای مشهد، تنها ارزش داخلی دارد و فاقد ارزش بین‌المللی است. افرادی که در کارگاه‌ها، سمینارها و کلاس‌های فشرده یک یا چند ساعته شرکت می‌کنند می‌توانند مدرک گذر مهارتی را دریافت نمایند.

چگونه مدرک فنی حرفه ای مشهد معتبر دریافت کنیم؟

چگونه مدرک فنی حرفه ای مشهد معتبر دریافت کنیم؟

مدرک معتبر فنی حرفه ای مشهد دارای نام و لوگوی سازمان فنی حرفه‌ای است. چنین مدارکی تنها توسط آموزشگاه‌های معتبر صادر می‌شوند. اگر قصد دریافت مدرک معتبر دارید باید در یک آموزشگاه معتبر فنی حرفه ای مشهد شرکت کنید. آموزشگاهی که توسط سازمان فنی و حرفه‌ای مورد تایید قرار گرفته است. معتبرترین مدرک همان مدرک رسمی است که تنها با وارد کردن یک کد در پورتال سازمان فنی و حرفه‌ای و به صورت الکترونیکی قابل دریافت است.

بازار کار پس از دریافت مدرک فنی حرفه ای مشهد

گواهینامه فنی حرفه ای مشهد فارغ از اینکه در کدام دسته قرار بگیرد در داخل ایران دارای اعتبار است. به همین خاطر افرادی که این مدارک را دریافت می‌کنند می‌توانند وارد بازار کار شوند. زیرا آزمون‌ها علاوه بر اینکه به صورت تئوری برگزار می‌شود، در آنها داوطلب به صورت عملی و کاربردی نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد. در نتیجه تنها زمانی می‌تواند مدرک فنی و حرفه‌ای را دریافت کند که به مهارت لازم در تخصص مورد نظر رسیده باشد.

علاوه بر این، دریافت مدرک فنی حرفه ای مشهد منجر به پیشرفت شغلی خواهد شد. زیرا فرد با شرکت در دوره‌های آموزشی می‌تواند مهارت خود را در زمینه مورد نظر افزایش دهد. بنابراین، اگر مشغول به کار باشد می‌تواند پیشرفت کند و اگر هنوز وارد بازار کار نشده باشد می‌تواند فرصت‌های شغلی مناسبی به دست آورد.

حتی اگر قصد ورود به بازار کار را ندارید و تنها به دنبال کسب مهارت‌های فردی هستید، با شرکت در دوره‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانید هر مهارتی را که دوست دارید به دست آورید. بدین ترتیب هر زمان که تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار گرفتید با استفاده از مهارت‌هایی که دارید انتخاب‌های مناسبی پیش روی خواهید داشت.

سوالات متداول

مدت زمان اعتبار مدارک فنی و حرفه‌ای چقدر است؟

مدت زمان اعتبار مدرک فنی حرفه ای معمولا ۵ سال است. بعد از این مدت باید به سایت فنی و حرفه‌ای مراجعه کرده و مدرک خود را تمدید کنید. برای تمدید نیز بایستی در زمان مقرر در آزمون عملی شرکت کرده و نمره قبولی به دست آورید.

شرکت در دوره‌های فنی و حرفه‌ای و دریافت مدارک این سازمان چه شرایطی دارد؟

شرکت در این آزمون‌ها برای همه با هر سنی امکان‌پذیر است. حتی اگر مدرک پایان خدمت ندارید (برای آقایان) یا دارای مدرک تحصیلی نیستید می‌توانید در این آزمون‌ها شرکت کنید.

نتیجه‌گیری

مدارک فنی و حرفه ای یکی از معتبرترین مدارک در ایران هستند که در سه دست قرار می‌گیرند. دسته اول که مدارک رسمی است بعد از شرکت در آزمون هماهنگ که توسط سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود به دست می‌آید. این مدرک قابلیت ترجمه دارد و برای مهاجرت به خارج از کشور قابل استناد است.

در این میان آنچه اهمیت دارد انتخاب آموزشگاه معتبر برای دریافت مدرک فنی حرفه‌ای است. در واقع در هر آموزشگاهی نباید ثبت نام کرد. زیرا ممکن است مدرکی که برخی آموزشگاه‌ها ارائه می‌دهند از اعتبار کافی برخوردار نباشد.

در پایان پیشنهاد می‌شود فرصت را از دست ندهید و برای شرکت در دوره‌های فنی و حرفه‌ای و دریافت مدارک معتبر اقدام کنید. بدین ترتیب می‌توانید وارد بازار کار شده و برای خود درآمد داشته باشید.

رادمان نویسنده مقاله : رادمان

اشتراک گذاری مقاله :

  • سوالات متداول نکات مهم درباره مدرک فنی حرفه ای مشهد

    نظرات کاربران و ارسال دیدگاه
      0
    ارسال دیدگاه
    امتیاز شما به این مقاله  0   

    نظرات کاربران

      0
    جدیدترین مقالات
  • مشاوره رایگان True پیش نمایش